Plaats: Neuss, Duitsland
Opdrachtgever: Langen Foundation
Architect: Tadao Ando & Associates
Design team: Tadao Ando, Masataka Yano, Antoine Müller Moriya
Het Langen Foundation, ontworpen door Tadao Ando, is een
museum voor moderne kunst en kunst uit het Verre Oosten. De eerste collectie
werd opgebouwd door Marianne Langen en haar partner. Het Langen Foundation is
tevens de stichting die de kunstverzameling van het Duitse echtpaar beheert.
Tadao Ando kreeg een programma van eisen waarin beschreven
stond dat er twee verschillende gebouwen moesten komen: een zacht verlicht,
rust ademend gebouw voor de oosterse kunst en een dynamische gebouw voor werken
van de moderne kunst.
De vaste permanente expositie vind plaats in het betonnen blok
onder het omhulsel van glas. Deze expositie bestaat uit kunst van het Verre
Oosten. Het glazenomhulsel, de
bufferzone, staat symbolisch voor een traditionele Japanse engawa (veranda). In de bufferzone
heb je dan ook het gevoel dat je buiten in het bos loopt, in tegenstelling tot
het betonnen blok. Het contrast tussen licht en donker wordt hier erg
letterlijk genomen.
Omgeving
Plattegrond
Ando werkt voor dit museum met eenvoudige volumes (cilinder, kubus en balk). Hij bouwde een vleugel als een betonnen kluis van 43 bij 4,90 m in een glazen mantel (geïnspireerd op de traditionele Japanse enawa of veranda) te midden van een waterpartij.
In deze afgesloten ruimte hangt de Japanse collectie met topstukken uit de vroeg-18e-eeuw. De tweede tot op 6 m diepte ingegraven vleugel staat er dwars op en huisvest 20e-eeuwse kunstwerken.
Benadering
Zij aanzicht
Aanzicht entree
Interieur
Interieur
Analyse
Plattegronden en doorsnede
Benadering
De benadering van het Langen Foundation is zijdelings waarbij je onder een poort door loopt, deze zit in de ronde boog op de plattegrond (zie de gele lijn hierboven). De ingang bevindt zich in het vlak en de ruimte hierachter is gelijkwaardig met buiten, dit komt door de toegepaste bufferzone.
Entree en looproute
De looproutes binnen in zijn door een ruimte, in deze ruimtes wordt de expositie tentoongesteld en is dus een open pad langs 2 kanten.
Grondplan
Volumes
Een massa in een massa
Glas en beton
Wekt het idee van transparantie maar is gesloten
De kunst is afgesloten/ beschermd
De volumes hebben dezelfde vorm maar een andere organisatie. De glaze vorm omhult de betonnen vorm. Het glazen volume vormt een bufferzone, een overgang tussen binnen en buiten. Deze benadrukte overgang tussen binnen en buiten komt vaker terug in de ontwerpen van Ando .
Volumes hoofdgebouw (modern)
Het hoofdvolume bestaat uit twee kleinere horizontale volumes, gescheiden door een trap, waarop één horizontaal volume geplaats is.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten